Netradiční slovník moderního umění
YouTube, židle, Jumbo Jet, videohry, Xerox a auto. Nesourodý výčet, ale přesto má něco společného. Všechny předměty bez výjimky reprezentují umění a design. Jsou to architektonická díla, nebo chcete-li ikony dnešní doby.
B jako Bauhaus není klasická kniha, která se čte od první do poslední stránky (v tomto případě od A do Ž). Není to ani běžný výkladový slovník, který je nezbytnou výbavou každé knihovny a který čeká roky na svou příležitost, ale když konečně přijde jeho chvíle a vy s nadějí odhrnete letitý nános prachu, potřebnou informací v něm nenajdete a on selhává ve své jediné funkci.
B jako Bauhaus je slovník designu a moderního umění. Slovník obvykle znamená nudu a komplikované definice. Ale v tomto případě není potřeba očekávat složitosti. Srozumitelně psaný výlet do říše umění sepsal ředitel London Design Museum Deyan Sudjic. Čeká vás objevování původu věcí, které denně potkáváte, nebo o ně dokonce zakopáváte. Půjdete do detailů a k souvislostem, které jste si doposud neuvědomovali, i když vás možná ani nenapadlo, že to může být zábava. Nebudete potřebovat hodiny pro pochopení kontextu, stačí chuť a chvilka, abyste se věnovali běžným věcem z netradičního úhlu pohledu.
Poodkryjete například historii úspěchu YouTube a zjistíte, jak málo stačilo, aby byl dnes něčím úplně jiným. Českého čtenáře potěší i kapitola věnovaná Kaplickému. Ať už se začtete do kapitoly Slum nebo Zip, čeká vás výlet ke zrodu těch, z dnešního pohledu, nejobyčejnějších věcí.
Když zabrousíte do obsahu, může však přijít mírné zklamání. Marně budete pátrat třeba po textu F jako Facebook, přitom je to něco tak výrazného. Proč si tak velká a charakteristická součást dnešní doby nezískala pozornost a prostor v této knize? Proč si něco tak nekompletního pořizovat? Jde o ten pocit, jaký ve vás kniha zanechá. A ten je totožný s návštěvou hned několika vysněných muzeí.
Autor a název: Sudjic Deyan - B jako Bauhaus
Hodnocení: 80 %
Zpět na seznam článků